fbpx

Så många hävdar att kulturen påverkar värdet på företaget. Mer än hälften anser att kulturen är en av de tre viktigaste faktorerna för att öka värdet.

Det visar en amerikansk studie om företagskulturens betydelse bland fler än tusen VD:ar och ekonomichefer. 91 procent anser att en stark företagskultur starkt bidrar till företagets värde. Över 50 procent anser att kulturen är en av de tre viktigaste faktorerna för att öka värdet på företaget, 27 procent att det är 1 av de 5 viktigaste.

När det kommer till M&A så svarar 48 procent att de skulle avstå från sammanslagning eller förvärv om de märkte att kulturerna i bolagen inte matchade varandra. Andra svarade att man skulle sänka budet på ett företag med upp till en tredejedel om kulturerna inte stämde.

Hur ser det ut här hemma i Sverige där vi saknar vanan att genomföra kulturell due diligence? Hur många förvärv genomförs utan att företagskulturen och dess inverkan vid en fusion värderas?

Även om studien visar på insikter om företagskulturens betydelse är slutsatserna nedslående. Bara 15 procent anser att deras företag har den kultur de önskar. Trots att det finns så mycket forskning på området prioriterar företagsledningar fortfarande inte att leda kulturen proaktivt för att säkerställa att den verkar i samma riktning och mot samma mål som strategierna. Det är dags att agera på det värde kulturen faktiskt har på företaget.

http://www.inc.com/will-yakowicz/company-culture-can-make-break-company-study.html

About the Author

Follow me

Heléne Ählberg har mångårig erfarenhet av att stödja företag och organisationer i utveckling av organisation, strategi, verksamhet, ledningsgrupper, ledarskap och medarbetarskap. Erfaren förändringsledare samt coach och rådgivare för enskilda individer och företagare.


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}