Mer om Teal.
Bland de organisationer som tillämpar eller har tillämpat självstyrande finns inte bara framgångssagor. Två pionjärer, tyska AES och holländska BSO/Origin, är exempel på hur sårbara självstyrande organisationer är när de inte får stöd hos till exempel nya ägare eller styrelserepresentanter.
Under årtionden visade båda bolagen fantastiska resultat som självstyrande organisationer. BSO/Origin som grundades 1973 växte på 20 år till ett it-konsultbolag med 10.000 anställda i 18 länder i Europa – baserat enbart på helt självstyrande enheter, praktiskt taget utan huvudkontor och stab. Efter en period av joint-venture blev en del av Philips majoritetsägare och det tog bara några månader innan ett traditionellt management hade införts och borta var drivkraften som fanns innan. I AES fall blev börsraset i samband med it-bubblan 2001 undergången för den självstyrande organisationen. Den globala energijätten med 40.000 anställda blev under nytt ledarskap en mer konventionell organisation.
Varför? När båda bolagen visat styrka och lönsamhet över lång tid som självstyrande organisationer?
Svaret är förmodligen ganska enkelt: Sett med traditionella, hierarkiska ögon kan självstyrande organisationer se ut som rena vansinnet. Ingen kontroll. Ingen uppföljning. Tillit?
Reaktionen blir att införa traditionella, hierarkiska kontrollfunktioner.
Självstyrande organisationer kräver även modiga och tillitsfulla ägare.
​