Medarbetarna är verksamheten. Och ledarens viktigaste uppgift är att kommunicera och hjälpa sina medarbetare att utvecklas. Det visar de senaste årens forskning kring hur hjärnan fungerar.
Inom mÃ¥nga andra omrÃ¥den t ex sjukvÃ¥rden är det självklart att man tar till sig nya forskningsrön. Men inte inom ledarskap. Det menar Katarina Gospic och Stefan Falk i sin bok â€Neuroledarskap†(Natur & Kultur).
Att förstÃ¥ mer om hjärnan handlar om att förstÃ¥ mer om hur man själv och andra fungerar. Den inre motivationen, att t ex ha mÃ¥l och syfte med det man gör, är viktigare än den yttre motivationen i form av t ex ersättning. Ledare bör därför lägga mycket tid pÃ¥ att kommunikation för att förstÃ¥ medarbetarnas motivation och möjligheter till utveckling. Utan kommunikation uppstÃ¥r krockar och â€brandkÃ¥rsutryckningarâ€, enligt Katarina Gospic.
En effektiv ledare kan med andra ord sin verksamhet och känner väl sina medarbetares styrkor och utvecklingsmöjligheter. Utveckling är en del av vardagen. Att inte ha tid eller hinna med sina medarbetare tyder helt enkelt på ineffektivt ledarskap.
Om man använde sig av det vetenskapliga perspektivet även inom ledarskap skulle vi alltså få bättre och effektivare ledare – och medarbetare.
Artikeln är skriven av Christina Hoffmann, tidigare partner på Leading Business
AB
http://www.dn.se/insidan/de-flesta-ledare-ar-ineffektiva/
https://www.nok.se/Akademisk/Titlar/Popularpsykologi/Psykologi–samhalle/Neuroledarskap/DN InsidanNeuroledarskap (Natur & Kultur)