Del 6: Syftet är väl bara för NGO:s...
Du som VD har i princip alltid haft kravet på dig att öka lönsamheten, i alla fall om du arbetar i ett företag. Många tror att det finns en motsats i att syftet skulle bidra till ökad lönsamhet. Att vi som organisation skulle bli någon halvflummig variant av företag där vi bara fokuserar på att må bra, ha kul tillsammans etc. Att vi inte har fokus på prestation, kvalitet och effektivitet. Jag skulle säga att det snarare är tvärtom, med syftet kan vi snarare öka vår lönsamhet men på ett hållbart och långsiktigt sätt.
Organisationens syfte skapar kundfokus, engagerade medarbetare, en inkluderande kultur och med dessa kommer organisationens superkrafter fram. Medarbetarnas potential och förmågor kommer bättre fram och tas tillvara. Kundfokuset ökar för vi blir tydligare med vilket avtryck vi vill göra som företag. Våra tjänster och produkter kanske förändras eller förbättras utifrån syftet. Vi kanske väljer att sluta sälja vissa produkter för att de inte står för det som vi som företag vill stå för.
Detta skapar en attraktiv och inkluderande organisation på alla plan. Tillsammans bidrar detta till en långsiktigt hållbar och ökad lönsamhet samt ett mer framgångsrikt företag.
Så hur kan vi skapa en ökad lönsamhet genom vårt syfte?
- Börja med att aktivera ert syfte och vision
- Inkludera alla i organisationen i arbetet och lyssna in deras åsikter och känslor
- Diskutera vilka möjligheter ert syfte ger er organisation
- Skapa en strategi för att implementera ert syfte i hela verksamheten
- Ta tillvara och utveckla de möjligheter som ni identifierat
- Syftet behöver få en inverkan på allt ni gör, annars är det stor risk att det bara blir ytterligare en floskel
Vill du veta mer? Hör av dig så bokar vi ett kort möte!
#purpose #syfte #organisation #ledarskap #attraktivarbetsgivare #purposeimpact