Del 2: Engagemang hos våra kunder och intressenter
Kunder blir mer och mer kräsna. Vi är många som har dragit ner på vår konsumtion och blivit mer selektiva på vad vi köper. När vi väl spenderar våra pengar så vill vi veta att de varor eller tjänster vi köper har blivit producerade på ett hållbart sätt och att varumärket står för något som vi kan associera oss med.
Med ett tydligt syfte kan vi som organisation vara med och påverka kundernas upplevelse av vår organisation och det vi erbjuder. Forskning visar att 90% av kunderna väljer varumärke utifrån sina värderingar och 64% undviker varumärken som inte överensstämmer med deras egna värderingar. (Källa: Powered by Percent)
Här är det otroligt viktigt att inte gÃ¥ fel! Gör inte misstagen som mÃ¥nga gör och â€bara†skapa ett syfte att använda i en reklamkampanj eller liknande. Det kommer att genomskÃ¥das och det finns en stor risk att kunderna kommer upptäcka att det bara är floskler som ni lyfter fram. För att syftet ska fÃ¥ genomslag sÃ¥ behöver ni implementera det sÃ¥ att det pÃ¥verkar all verksamhet.
Så hur kan vi göra för att skapa ett varumärke som står för ett tydligt syfte?
- Börja med att aktivera ert syfte och vision
- Skapa en strategi för att implementera ert syfte i hela verksamheten
- Börja bygga närmare relationer med kunderna. Lyssna in vad som är viktigt för dem, vad de uppfattar att ert syfte och varumärke innebär för dem. Agera utifrån resultatet.
- Jobba långsiktigt med att utveckla kundrelationerna och stärka varumärket
Vill du veta mer? Hör av dig så bokar vi ett kort möte!
#purpose #syfte #organisation #ledarskap #attraktivarbetsgivare #purposeimpact