Del 5: Öka din attraktivitet som arbetsgivare
MÃ¥nga VD:ar upplever att det är en mycket hög konkurrens om duktiga medarbetare. Det är svÃ¥rt att rekrytera ny personal som har rätt kompetens och erfarenhet. Det är ocksÃ¥ svÃ¥rt att behÃ¥lla medarbetare som har arbetat hos oss under en tid, de lockas till nya jobb med högre lön och större utvecklingsmöjligheter. SÃ¥ hur ska jag som VD bygga ett företag som stÃ¥r ut bland mängden? Som gör att vÃ¥r organisation kan locka med nÃ¥got mer än â€bara†en högre lön, bonusar, förmÃ¥ner eller att man fÃ¥r arbeta pÃ¥ uppdrag med ny teknik?
Här kan organisationens syfte spela en viktig roll! Forskning visar att fler och fler människor, och eftersöker arbetsgivare som har ett tydligt syfte. Ett syfte som visar vad organisationen står för och hur man vill göra skillnad i det stora eller det lilla. Med ett tydligt och aktiverat syfte blir också företaget tydligare och lättare att förstå. Därmed blir vi som organisation också mer attraktiva både för kunder och potentiella medarbetare. Individer som upplever att deras personliga syfte ligger i linje med organisationens syfte får en större drivkraft att söka sig till organisationen. Sannolikheten att de stannar längre i organisationen ökar också.
Så hur kan vi göra för att bli mer attraktiva som arbetsgivare genom vårt syfte?
- Aktivera och implementera ert syfte
- Låt syftet få genomslag i hela verksamhet
- Var tydliga med ert syfte och dess påverkan i er kommunikation vid rekrytering
- Säkerställ en bra onboarding process där syftet kommuniceras i allt ni gör
- Jobba långsiktigt med att skapa ett arbetsgivarvarumärke som synliggör ert syfte
Vill du veta mer? Hör av dig så bokar vi ett kort möte!
#purpose #syfte #organisation #ledarskap #attraktivarbetsgivare #purposeimpact