Del 5: Öka din attraktivitet som arbetsgivare
Många VD:ar upplever att det är en mycket hög konkurrens om duktiga medarbetare. Det är svårt att rekrytera ny personal som har rätt kompetens och erfarenhet. Det är också svårt att behålla medarbetare som har arbetat hos oss under en tid, de lockas till nya jobb med högre lön och större utvecklingsmöjligheter. Så hur ska jag som VD bygga ett företag som står ut bland mängden? Som gör att vår organisation kan locka med något mer än ”bara” en högre lön, bonusar, förmåner eller att man får arbeta på uppdrag med ny teknik?
Här kan organisationens syfte spela en viktig roll! Forskning visar att fler och fler människor, och eftersöker arbetsgivare som har ett tydligt syfte. Ett syfte som visar vad organisationen står för och hur man vill göra skillnad i det stora eller det lilla. Med ett tydligt och aktiverat syfte blir också företaget tydligare och lättare att förstå. Därmed blir vi som organisation också mer attraktiva både för kunder och potentiella medarbetare. Individer som upplever att deras personliga syfte ligger i linje med organisationens syfte får en större drivkraft att söka sig till organisationen. Sannolikheten att de stannar längre i organisationen ökar också.
Så hur kan vi göra för att bli mer attraktiva som arbetsgivare genom vårt syfte?
- Aktivera och implementera ert syfte
- Låt syftet få genomslag i hela verksamhet
- Var tydliga med ert syfte och dess påverkan i er kommunikation vid rekrytering
- Säkerställ en bra onboarding process där syftet kommuniceras i allt ni gör
- Jobba långsiktigt med att skapa ett arbetsgivarvarumärke som synliggör ert syfte
Vill du veta mer? Hör av dig så bokar vi ett kort möte!
#purpose #syfte #organisation #ledarskap #attraktivarbetsgivare #purposeimpact